Spelverloop

Dilemma 14/18 bestaat uit drie delen: de opstart, het spel en het speleinde.

 

Het opstartspel verdeelt de deelnemers in het gewenste aantal groepen en laat de jongeren kennis maken met hun oorlogspersonage. Groep 1 is Martha, groep 2 leeft zich in in de rol van George, groep 3 maakt kennis met Louise, … Ze komen bijvoorbeeld te weten welke hobby’s hun personage heeft en hoe oud hij/zij is. Door een kort loopspel ontdekken de deelnemers de personages van de andere groepen.

 

De spelcoördinator geeft de speluitleg en start het spel. De jongeren gaan naar vijf locaties en spelen er telkens een spelopdracht om voedselbonnen te verdienen. Op elke locatie lossen ze bovendien een dilemma op, gelinkt met het verhaal van hun personage. Ze maken hierbij de afweging tussen de morele kant van het dilemma, hun overlevingskansen bij elke keuze-optie en het aantal voedselbonnen dat elke keuze zal opleveren.

 

Op het einde van het spel verzamelen alle deelnemers zich terug op de centrale plek en volgt er een nabespreking. Op basis van risico’s die dat personage nam in het spel en de speling van het lot, sterft één personage door de loterijtrekking. De deelnemers van de andere personages mogen aanschuiven aan de vieruurtjestafel en kopen hun 4-uurtje met de verzamelde voedselbonnen.

 

Welke keuzes maakten jullie? Wat vonden jullie het belangrijkste: voedselbonnen of overlevingskansen? Of net het morele? De deelnemers wisselen hun ervaringen uit doorheen een stellingenspel.

 

De uitgebreide spelhandleiding kan je lezen nadat je een login gekocht hebt.