Speluitleg

  1. Spelkenmerken

    Dilemma 14/18 bestaat uit drie delen: de opstart, het spel en het speleinde

    Aantal deelnemers: 10 tot 25 spelers. Bij meer dan 25 deelnemers, heb je extra verhalen en extra spelbegelieders nodig.
    Leeftijd: 12 tot 16 jaar
    Terrein:

    5 zelf te kiezen locaties (gelinkt aan de Eerste Wereldoorlog) in de gemeente of stad.

    Mits de deelnemers enkel te voet zijn, op een straal van 1km rond het centrale punt.

    Mits ze kunnen fietsen kan het spelterrein uitgebreid worden.

    Duur: 180 minuten
    Aantal spelbegeleiders: 1 spelcoördinator en 5 begeleiders
  2. Spelverloop

    Dilemma 14/18 bestaat uit drie delen: de opstart, het spel en het speleinde.

     

    Het opstartspel verdeelt de deelnemers in het gewenste aantal groepen en laat de jongeren kennis maken met hun oorlogspersonage. Groep 1 is Martha, groep 2 leeft zich in in de rol van George, groep 3 maakt kennis met Louise, … Ze komen bijvoorbeeld te weten welke hobby’s hun personage heeft en hoe oud hij/zij is. Door een kort loopspel ontdekken de deelnemers de personages van de andere groepen.

     

    De spelcoördinator geeft de speluitleg en start het spel. De jongeren gaan naar vijf locaties en spelen er telkens een spelopdracht om voedselbonnen te verdienen. Op elke locatie lossen ze bovendien een dilemma op, gelinkt met het verhaal van hun personage. Ze maken hierbij de afweging tussen de morele kant van het dilemma, hun overlevingskansen bij elke keuze-optie en het aantal voedselbonnen dat elke keuze zal opleveren.

     

    Op het einde van het spel verzamelen alle deelnemers zich terug op de centrale plek en volgt er een nabespreking. Op basis van risico’s die dat personage nam in het spel en de speling van het lot, sterft één personage door de loterijtrekking. De deelnemers van de andere personages mogen aanschuiven aan de vieruurtjestafel en kopen hun 4-uurtje met de verzamelde voedselbonnen.

     

    Welke keuzes maakten jullie? Wat vonden jullie het belangrijkste: voedselbonnen of overlevingskansen? Of net het morele? De deelnemers wisselen hun ervaringen uit doorheen een stellingenspel.

     

    De uitgebreide spelhandleiding kan je lezen nadat je een login gekocht hebt.

  3. Voorbereiding

    Als jeugdconsulent neem je de rol van spelcoördinator op. Je bereidt het spel inhoudelijk voor en brieft de vijf spelbegeleiders. De spelhandleiding en deze website helpen daarbij.

     

    Als spelcoördinator...

    • kies je de oorlogspersonages: je vindt 12 personages op deze website, je kan ook zelf een personage toevoegen.
    • bepaal je de 5 spelopdrachten
    • motiveer en brief je 5 spelbegeleiders (meestal animatoren van de deelnemende jeugdvereniging)
    • kies je 5 locaties uit, als deze een link hebben met Wereldoorlog 1 is dit een meerwaarde.
    • volg je de spelhandleiding op, succes gegarandeerd!
  4. Pedagogische doelstellingen

    Naast het speldoel, overleven in een waanzinnige periode, heeft Dilemma 14/18 heel wat achterliggende pedagogische doelstellingen.

     

    • Dilemma 14/18 betrekt jongeren op een speelse manier bij de herinnering van de Eerste Wereldoorlog.
    • Jongeren ervaren dat bij een oorlog veel meer komt kijken dan alleen veldslagen tussen heldhaftige soldaten. Kinderen en jongeren leren over de impact van de Groote Oorlog op het dagelijkse leven in hun eigen gemeente.
    • Jongeren voelen de waanzin van oorlog aan.
    • Dilemma 14/18 laat jongeren kennismaken met verschillende stemmen: een Vlaamsgezinde boerenzoon, een vaderlandslievende pastoor, een vluchtelinge in Frankrijk of een Duits gezin in Brussel. Op die manier krijgen jongeren verschillende perspectieven op de bezetting.

     

    Op deze manier werkt Dilemma 14/18 speels aan vredeseducatie. Indirect leren de jongeren immers complexe dilemma’s inschatten, naar elkaars mening te luisteren en samen te werken.