Pedagogische doelstellingen

Naast het speldoel, overleven in een waanzinnige periode, heeft Dilemma 14/18 heel wat achterliggende pedagogische doelstellingen.

 

  • Dilemma 14/18 betrekt jongeren op een speelse manier bij de herinnering van de Eerste Wereldoorlog.
  • Jongeren ervaren dat bij een oorlog veel meer komt kijken dan alleen veldslagen tussen heldhaftige soldaten. Kinderen en jongeren leren over de impact van de Groote Oorlog op het dagelijkse leven in hun eigen gemeente.
  • Jongeren voelen de waanzin van oorlog aan.
  • Dilemma 14/18 laat jongeren kennismaken met verschillende stemmen: een Vlaamsgezinde boerenzoon, een vaderlandslievende pastoor, een vluchtelinge in Frankrijk of een Duits gezin in Brussel. Op die manier krijgen jongeren verschillende perspectieven op de bezetting.

 

Op deze manier werkt Dilemma 14/18 speels aan vredeseducatie. Indirect leren de jongeren immers complexe dilemma’s inschatten, naar elkaars mening te luisteren en samen te werken.